Οικονομικό Σπουδαστήρι

Οικονομικό Σπουδαστήρι
Γι'Αυτούς που Θέλουν Εξειδίκευση

Κυριακή 19 Ιουνίου 2016

Τάκης Φωτόπουλος - Υπέρ του Brexit τα θύματα της παγκοσμιοποίησης

Ο πολιτικός φιλόσοφος Τάκης Φωτόπουλος ήταν προσκεκλημένος της Φωτεινής Μαστρογιάννη στη διαδικτυακή εκπομπή Take the money & run στις 18/6/2016.
Σύμφωνα με τον κο Φωτόπουλο το Brexit είναι κρίσιμο και αυτό φαίνεται από τον πανικό της κυρίαρχης ελίτ  όπως εκδηλώθηκε π.χ. από τις δηλώσεις του Τούσκ σχετικά με τον κίνδυνο που διατρέχει ο Δυτικός πολιτισμός. Στο σημείο αυτό πρέπει να επισημανθεί ο ρόλος του Τουσκ ως πρώην πρωθυπουργού της Πολωνίας που συμμετείχε άμεσα στην οργάνωση του πραξικοπήματος της Ουκρανίας και είναι μέλος της Υπερεθνικής Ελίτ.



Ο Σόιμπλε, από την άλλη, δηλώνει ότι το Brexit θα λειτουργήσει ως ντόμινο δηλαδή οι λαοί θα αρχίσουν να ζητάνε δημοψηφίσματα ενώ κάποιοι από τους λαούς είναι ήδη έτοιμοι για κάτι τέτοιο όπως είναι π.χ. η Αυστρία που για μερικές χιλιάδες αμφισβητούμενους ψήφους έχασε ο αντιπαγκοσμιοποιητής υποψήφιος ενώ το 90% των ψήφων του προέρχονταν από την εργατική χειρωνακτική τάξη.

Ο κος Φωτόπουλος αναρωτιέται οι «αριστεροί» ποια κοινωνική τάξη υποστηρίζουν; Η εργατική τάξη στην Αυστρία υποστηρίζει τον αντιπαγκοσμιοποιητή υποψήφιο, η εργατική τάξη στη Βρετανία μετακομίζει μαζικά από το Εργατικό κόμμα στο UKIP, η εργατική τάξη μετακομίζει μαζικά στη Λεπέν και έχει μείνει η ψευτοαριστερά σε όλες αυτές τις χώρες να είναι ο κύριος υποστηρικτής της ΕΕ και της παγκοσμιοποίησης  εκφράζοντας αυτούς που βολεύονται από την παγκοσμιοποίηση.

Φοβούνται το Brexit γιατί έτσι διαλύεται το «μαγαζί» της ΕΕ και αυτό αποτελεί τρομερό κτύπημα για την Υπερεθνική Ελίτ γιατί η ιδέα της ΕΕ ήταν να ενωθούν όλοι οι λαοί της Ευρώπης σε μια οικονομική και πολιτική ένωση, η οποία θα μπορούσε να περάσει όλη τη γραμμή της παγκοσμιοποίησης όπως εξελίχθηκε μετά τη συνθήκη του Μάαστριχτ γιατί αρχικά ήταν άλλη.Μετά το Μάαστριχτ, η ΕΕ έγινε ο εκφραστής της νεοφιλελεύθερης παγκοσμιοποίησης στην Ευρώπη. Η νεοφιλελεύθερη παγκοσμιοποίηση αποτελεί δομική αλλαγή του συστήματος.

Η παγκοσμιοποίηση έγινε γιατί ανοίχτηκαν οι αγορές, άτυπα στην αρχή, εξαιτίας των πολυεθνικών. Η ταχεία εξάπλωση των πολυεθνικών στο τέλος της δεκαετίας 1970-1980 επέβαλλε να γίνουν οι θεσμικές αλλαγές που πέρασαν πρώτα από τη συνθήκη του Μάαστριχτ και μετά της Λισσαβόνας. Οι αλλαγές αυτές συνοψίζονται στο άνοιγμα των τεσσάρων αγορών: κεφαλαίου, εργασίας, αγαθών και υπηρεσιών.

Η ΕΕ αποτελεί ένα απαραίτητο βήμα για να προχωρήσει η ολοκλήρωση της παγκοσμιοποίησης. Η ολοκλήρωση θα γίνει, εάν καταψηφισθεί το Brexit, προχωρώντας στις διαπραγματεύσεις για τη διατλαντική συνθήκη οπότε θα δούμε ακόμα μεγαλύτερη χειροτέρευση της νομοθεσίας της ΕΕ. Θα γίνει μία ενιαία  αγορά ΕΕ- Αμερικής και θα πραγματοποιηθούν οι χειρότερες νεοφιλελεύθερες ρυθμίσεις όσον αφορά τα κοινωνικά και εργασιακά δικαιώματα. Έχει ήδη γίνει η συμφωνία που ενώνει τις χώρες του Ειρηνικού με τις χώρες της Βόρειας Αμερικής. Αυτά όλα θα ενοποιηθούν σε μια παγκοσμιοποιημένη  οικονομία.

Εάν όμως το Brexit περάσει τότε όλο αυτό το σχέδιο θα πάει κατά διαόλου γι’αυτό είναι κρίσιμο και για την Ελλάδα που είναι ο τελευταίος τροχός της αμάξης. Η Ελλάδα είναι η μόνη χώρα που δεν έχει αναπτυχθεί κίνημα κατά της ΕΕ και αυτό αποτελεί τρομακτική και εγκληματική ευθύνη της Αριστεράς που παίζει τον ρόλο του νεροκουβαλητή της ΕΕ. Ο ΣΥΡΙΖΑ με την εγκληματική του συμπεριφορά τον τελευταίο ενάμιση χρόνο ξεπουλά όλο τον κοινωνικό πλούτο για εκατό χρόνια κάτι που δεν μπορεί να ανατραπεί σε αντίθεση με όλα τα άλλα μέτρα. Βγαίνουν θρασύτατα τα μέλη του ΣΥΡΙΖΑ και λένε ότι δεν μας πείραξε η Τουρκοκρατία και θα μας πειράξουν εκατό χρόνια; Αυτό και μόνο αποδεικνύει τι εγκληματίες είναι αυτοί οι άνθρωποι που εσκεμμένα «ξεχνάνε» ότι η Τουρκοκρατία δεν έγινε με την θέλησή μας ενώ την παραχώρηση του ελληνικού κοινωνικού πλούτου την έκαναν οικειοθελώς. Δεν έχουν ίχνος πολιτικής εντιμότητας, έπρεπε να έχουν παραιτηθεί. Είναι τέτοιοι αλητήριοι που εφαρμόζουν πιστά τα μέτρα και μόνο γι’αυτό θα έπρεπε να πάνε σε Ειδικό Δικαστήριο.


Το Brexit είναι κρίσιμο για την Ελλάδα γιατί έτσι μόνο μπορεί να κουνηθεί ο ελληνικός λαός, να καταλάβει τι γίνεται στην Ευρώπη και να φτιάξει λαϊκά μέτωπα για να απελευθερωθεί η χώρα από τον ζυγό γιατί ουσιαστικά είμαστε υπό κατοχή. Μία κατοχή που εξοντώνει τον ελληνικό λαό και ξεπουλά τον κοινωνικό πλούτο.

Ο κος Φωτόπουλος δήλωσε ότι είναι ανοησίες τα όσα δηλώνονται σχετικά με το ότι είναι φασίστες όσοι είναι κατά της ΕΕ και οι ανοησίες αυτές αποτελούν μέρος μίας συνειδητής διαστρέβλωσης που συγχέει τον παλαιό εθνικισμό με τον νέο.

Το παλαιοεθνικιστικό κίνημα ήταν αταξικό, όλοι ήταν ενωμένοι και μιλούσαν για την εθνική τους ανεξαρτησία. Αντίθετα, το νεοεθνικιστικό κίνημα είναι έμμεσα ταξικό. Όταν βγαίνει η Λεπέν και μιλά για εθνικοποιήσεις, όταν μιλά ο Φάρατζ για αναστήλωση του κοινωνικού κράτους, όταν βγαίνουν οι Πολωνοί εθνικιστές και κάνουνε σχέδια σχετικά με το πώς θα αναστηλωθεί το κοινωνικό κράτος, τότε για ποια εθνικιστική δεξιά μιλάμε και για ποια αριστερά; Η αριστερά δεν θέτει τέτοια ζητήματα, τα αιτήματα που θέτει η Λεπέν ο ΣΥΡΙΖΑ δεν τα έθετε ούτε προεκλογικά. Ποιος είναι αριστερός, η Λεπέν ή ο Τσίπρας; Τουλάχιστον ο Σαρκοζί ομολόγησε ότι η άκρα αριστερά είναι η Λεπέν.

Τα νεοεθνικιστικά κινήματα με την παντελή χρεωκοπία της Αριστεράς και αφορά όλη την αριστερά όχι μόνο τις αστειότητες τύπου ΣΥΡΙΖΑ και Podemos, είναι οι μόνοι εκφραστές των θυμάτων της παγκοσμιοποίησης.

Ο ΣΥΡΙΖΑ και οι Podemos είναι τα τελευταία απολειφάδια της παγκοσμιοποιητικής αριστεράς. Αυτοί προέρχονται από το Παγκόσμιο Κοινωνικό Φόρουμε το οποίο δημιουργήθηκε για να διασπάσει το αντισυστημικό κίνημα κατά της παγκοσμιοποίησης. Το κίνημα αυτό ήταν κατά δεν υποστήριζε τη δημιουργία ενός διαφορετικού κόσμου εντός της παγκοσμιοποίησης. Αυτά άρχισαν να τα συζητάνε στο Πόρτο Αλέγκρε. Ο ΣΥΡΙΖΑ και οι Podemos εκφράζουν τη δημιουργία ενός διαφορετικού κόσμου εντός και όχι κατά της παγκοσμιοποίησης. Ωστόσο αυτό που εκφράζουν είναι πλέον φθίνον σε όλη την υπόλοιπη Ευρώπη, με άλλα λόγια δεν υπάρχει τέτοιο κίνημα της Αριστεράς που να έχει τέτοιο αντίκτυπο. Πάμε δηλαδή πίσω από τις εξελίξεις και όχι μπροστά όπως υποστηρίζουν οι Φίλης και Τσίπρας.

Στην Ελλάδα είχαμε μία επιπλέον ατυχία που είναι αυτή της μη ύπαρξης ενός νεοεθνικιστικού κινήματος το οποίο θα μπορούσε να εκφράζει τις τάσεις κατά της παγκοσμιοποίησης.  Την Χρυσή Αυγή μπόρεσαν να την καθηλώσουν και για έναν επιπλέον λόγο που είναι η ηγεσία της που περιλαμβάνει άτομα που ανοικτά είχαν δηλώσει ότι θαυμάζουν τους γερμανοτσολιάδες.

Η Ελλάδα αλλά και η Ισπανία για αντίστοιχους λόγους, επειδή είχαν περάσει και αυτοί από δικτατορία, κατέληξαν στους ψευτοαριστερούς τύπου Τσίπρα και Ιγκλέσιας.

Στην αντισυστημική αριστερά έχουμε στην Αγγλία το Socialist Workers Party το οποίο είχε παίξει άθλιο ρόλο και συμπλέει με την παγκοσμιοποίηση. Το SWP υποστηρίζει όλους τους εγκληματίες στη Συρία και αποτελεί όργανο της Υπερεθνικής Ελίτ. Οι ίδιες αδυναμίες παρατηρούνται και στην υπόλοιπη αντισυστημική αριστερά. Η ΑΝΤΑΡΣΥΑ λέει ρήξη και αποδέσμευση από την ΕΕ. Οι άλλοι λαοί μιλάνε για έξοδο από την ΕΕ και όχι για ρήξη και αποδέσμευση. Κάτι τέτοιο είτε αποτελεί συνειδητή παραπλάνηση είτε κάποιος δεν ξέρει τι λέει.
Το ΚΚΕ ήταν το μόνο συνεπές κόμμα κατά της ΕΕ αλλά λέει να ρίξουμε τον καπιταλισμό κτλ. Με άλλα λόγια να περιμένουμε να αυξήσει το ποσοστό του σε πενήντα χρόνια όταν θα έχουν πεθάνει οι μισοί Έλληνες. Είναι αστείο να υποστηρίζεται ότι θα επιτευχθεί κοινωνική απελευθέρωση πριν από την εθνική. Πρώτα αποκτάται η οικονομική και η εθνική κυριαρχία και μετά αποφασίζει δημοκρατικά ο λαός τι είδους διακυβέρνηση θα έχει.

Το ΜΕΚΕΑ (Λαϊκό Μέτωπο για την Κοινωνική και Εθνική Απελευθέρωση) επιδιώκει την ένωση του λαού, ανεξάρτητα από τις ιδεολογικές διαφορές όλων αυτών που βλέπουν ότι το πρόβλημα είναι η εθνική και η οικονομική μας ανεξαρτησία έχοντας πρόγραμμα για οικονομική αυτοδυναμία χωρίς απομονωτισμό αλλά με συνεργασία με τους άλλους λαούς.

Εάν η Ελλάδα φύγει από το Ευρώ και όχι από την ΕΕ θα πρέπει να συνεχίσει να εφαρμόζει την συνθήκη του Μάαστριχτ που μιλά για ελαστικότητα στην αγορά εργασίας, για συνέχιση εισαγωγών π.χ. αγροτικών προϊόντων κτλ. Πώς όμως η Ελλάδα θα ορθοποδήσει χωρίς παραγωγική δομή;

Ο κος Φωτόπουλος δήλωσε ότι αυτοί που δεν τοποθετούνται ξεκάθαρα κατά της ΕΕ ξέρουν ότι εάν το κάνουν θα κοπούν από όλα τα ΜΜΕ. Ο μηχανισμός είναι ως εξής: όλα τα κανάλια λαμβάνουν επιχορηγήσεις από την ΕΕ υπό τον όρο ότι δεν θα φιλοξενήσουν ποτέ άτομα των οποίων οι ιδέες στρέφονται κατά της ΕΕ. Αυτό είναι γνωστό και το γνωρίζουν όλοι.

Αναφερόμενος στο Brexit δήλωσε ότι αυτό αποτελεί αναγκαία αλλά όχι επαρκή συνθήκη. Είναι θέμα του Βρετανικού λαού εάν θα προχωρήσει παραπέρα μετά από αυτά ή θα εφαρμόσει πολιτικές τύπου Μπόρις Τζόνσον οι οποίες υποστηρίζουν το άνοιγμα των αγορών χωρίς όμως δέσμευση από την ΕΕ.

Με το Brexit η ΕΕ θα γίνει στενότερη περιλαμβάνοντας αυτούς που είναι πιστοί στη γραμμή της νεοφιλελεύθερης παγκοσμιοποίησης και τους άλλους όπως είναι η Ελλάδα θα τους βάλουν σε μία 2η ή 3η ζώνη. Αυτοί που θα μείνουν θα προχωρήσουν σε πλήρη πολιτική και οικονομική ενοποίηση όπου η Ελλάδα θα καταστεί πλήρως μία επαρχία.



Στην Ελλάδα, με την πλύση εγκεφάλου, έχουν δημιουργήσει σύγχυση στον κόσμο. Κάποιοι λένε ότι φταίει η διαφθορά, σάμπως η διαφθορά να γεννήθηκε τώρα ή ότι η διαφθορά δεν υπάρχει στις άλλες χώρες, Η άποψη αυτή είναι αστεία. Άλλοι υποστηρίζουν ότι δεν έχουμε καλούς ηγέτες. Ωστόσο, δεν είναι πάντα οι ηγέτες που καθορίζουν την ιστορία αλλά η ιστορία γεννά τους ηγέτες, τους δημιουργούν οι συνθήκες. Σήμερα δεν υπάρχουν οι συνθήκες γιατί δεν υπάρχει εθνική κυριαρχία. Παλιά οι ηγέτες μπορούσαν κάτι να αποφασίσουν μέσα σε στενά, βέβαια, πλαίσια. Σήμερα ο κάθε Τσίπρας που αναλαμβάνει την εξουσία ξέρει πολύ καλά τι πρέπει να κάνει γιατί εάν δεν το κάνει θα τον πετάξουν. Δεν θα αλλάξει τίποτα εάν φύγει ο Τσίπρας και έρθει ο Μητσοτάκης.

Η σύγχυση αυτή του λαού οδηγεί σε μοιρολατρεία ενώ υπάρχουν λύσεις όπως είναι η αυτοοργάνωση σε συνελεύσεις σε κάθε συνοικία. Εάν δεν δώσουμε λύσεις τότε θα μείνουμε παθητικοί αποδέκτες των συνεπειών των αλλαγών.

Την εκπομπή μπορείτε να παρακολουθήσετε στον παρακάτω σύνδεσμο:





Πέμπτη 26 Μαΐου 2016

Μιχάλης Κάχρης – «Η ΕΕ είναι φυλακή για την Ελλάδα»

Στην εκπομπή Take the money & run της Φωτεινής Μαστρογιάννη, προσκεκλημένος ήταν ο κος Μιχάλης Κάχρης, οικονομολόγος – νομικός, πρώην στέλεχος της ΕΕ.


Ο κος Κάχρης είπε ότι τον 19ο αι. διαμορφώθηκε μία θεωρία, η «θεωρία της στρατηγικής πολιτικής» την οποία ανέπτυξε ο γερμανός Ρέιτσελ. Η θεωρία αυτή αναφέρονταν στον ζωτικό χώρο δηλαδή όταν ένα κράτος ασφυκτιά στα σύνορά του τότε το κράτος αυτό πρέπει να επεκταθεί.
Είναι μία καθαρά νεοαποικιακή θεωρία που συνδυάζει και την επεκτατική πολιτική. Στη θεωρία αυτή στηρίχθηκαν οι εθνικοσοσιαλιστές.

Όταν έγινε η ένωση των Γερμανιών, ήθελαν το μοντέλο της ομοσπονδίας της Γερμανίας να το μεταφυτεύσουν στην Ευρώπη με κέντρο την Γερμανία. Όταν λέμε Γερμανία εννοούμε το γερμανικό κεφάλαιο. Το κεφάλαιο αυτό ήθελε ένα κέντρο για να επεκταθεί και προς Βορρά και προς Νότο αισθανόμενο ότι περικυκλώνεται από άλλους λαούς.

Η θεωρία του ζωτικού χώρου ήταν αγγλοσαξονική ιδέα, μέσω της αποικιοκρατικής πολιτικής της Αγγλίας. Η θεωρία αυτή εφαρμόζεται και στις ημέρες μας ενώ ενισχύθηκε από την ύπαρξη της ομοσπονδιακής δημοκρατίας της Γερμανίας. Η Γερμανία ήθελε να επεκτείνει τα σύνορα, όχι μέσω της στρατιωτικής επιβολής που ήθελε ο Χίτλερ και απέτυχε αλλά μέσω της οικονομικής.

Το γερμανικό κεφάλαιο αποτελείται κυρίως από τις φαρμακοβιομηχανίες, μην ξεχνάμε ότι επικεφαλής στο Αουσβιτς ήταν ο Φάρμπεν. Το οπλικό στήριγμα του Χίτλερ το έδωσε το γερμανικό κεφάλαιο συνεπικουρούμενου από το αμερικανικό. Με την ήττα στο Στάλινγκραντ σταμάτησε η επιβολή της στρατιωτικής επιβολής. Η οικονομική επιβολή συνεχίστηκε από την εποχή Αντενάουερ και μετά.

Το 1944 έγινε μία μυστική συνδιάσκεψη στο Στρασβούργο σε ένα σπίτι που ονομάζονταν το «κόκκινο σπίτι». Η συνδιάσκεψη αυτή αφορούσε τη μεταπολεμική Γερμανία και όσοι συμμετείχαν ήταν ναζιστές, ένας από αυτούς, δε, ήταν ο ιδρυτής της κεντρικής τράπεζας της Γερμανίας.

Η θεωρία του ζωτικού χώρου έχει αναπτυχθεί με ομόκεντρους κύκλους Βορρά – Νότου. Ο Νότος, υποστήριζε η θεωρία, θα λειτουργεί επικουρικά προς το Βορρά από οικονομικής σκοπιάς δηλαδή ότι πλούτο έχει ο Νότος πρέπει να απορροφάται από τον Βορρά. Η θεωρία υποστήριζε ότι το κράτος είναι σαν μία οικογένεια. Κάθε μέλος της οικογένειας που δεν πειθαρχεί προς την οικογένεια, αποβάλλεται.

Η ΕΕ είναι δημιούργημα της γερμανικής πολιτικής και κυρίως της ναζιστικής πολιτικής. Η Γερμανία την συνεχίζει γι’αυτό και η σημερινή δημοσιονομική πολιτική και το ενιαίο νόμισμα.

Η Ελλάδα είναι υπό κατοχή, το χρέος δεν είναι οικονομικό θέμα αλλά πολιτικό. Στην Γερμανία υπήρχε και υπάρχει ενεργειακό πρόβλημα. Η Γερμανία δεν έχει πετρέλαιο παρά μόνο λιγνίτη και άνθρακες. Η Ελλάδα, αντίθετα, έχει τεράστιο ορυκτό πλούτο ο οποίος έχει υποθηκευθεί προς τους δανειστές.

Η σημερινή εποχή είναι ίδια με αυτήν του 1940. Τότε στην Ελλάδα υπήρχαν γερμανοί επίτροποι όπως και σήμερα. Το γερμανικό κεφάλαιο έχει επενδύσει πολλά στην Ελλάδα γι’αυτό και φοβάται τη χρεωκοπία της. Δεν θέλουν να φύγει από την ΕΕ και το Ευρώ γιατί γερμανικές εταιρείες έχουν επενδύσει στην χώρα 17 δισεκατομμύρια Ευρώ.
Λόγω των πετρελαίων θα υπάρξουν ανακατατάξεις στον γεωπολιτικό χώρο της Ελλάδας.

Την Ελλάδα την ελέγχουν δημοσιονομικά, νομισματικά και ελεγκτικά. Στο ECU η συμμετοχή της Ελλάδας ήταν στο 0,10 ενώ της Γερμανίας στο 0,30. Μια χώρα αυτής της οικονομικής δυνατότητας δεν μπορεί να μπει σε μία τέτοια ένωση, μια ένωση δημιουργία του κεφαλαίου και όχι των εργαζομένων.

Πολλοί λένε ότι η κρίση στην Ελλάδα είναι εσκεμμένη, υπό την έννοια ότι επειδή δεν έχουμε πολιτική ένωση στην Ευρώπη γι’αυτό και έχουμε κρίση. Μία πολιτική ένωση υπό την ηγεσία της Γερμανίας. Τι είδους ομοσπονδία όμως θα είναι αυτή όταν η δική σου χώρα δεν θα έχει τη δική της οικονομική κυριαρχία;

Πλέον ακόμα και οι πιο συντηρητικές δυνάμεις είναι εναντίον του Ευρώ.
Η Ελλάδα έχει προσαρτηθεί πλήρως στη γερμανική πολιτική, δεν είναι πλέον αποικία. Δεν υπάρχει κράτος, δεν υπάρχει Σύνταγμα. Το χειρότερο είναι ότι οι κυβερνώντες προσπαθούν να αντιμετωπίσουν το χρέος μέσω δανεισμού.

Η Γερμανία θέλει τον έλεγχο του Αιγαίου και του ορυκτού πλούτου. Οι Γερμανοί στην Ελλάδα βρίσκουν επίσης φτηνό και καταρτισμένο εργατικό δυναμικό. Διαλύουν την χώρα, τον λαό, όλα θα πάνε στην ιδιωτική πρωτοβουλία. Διαλύεται ο κοινωνικός ιστός της Ελλάδας για να μπορέσει να επενδύσει το γερμανικό κεφάλαιο.

Δυστυχώς σε καμία χώρα σήμερα δεν υπάρχει αυτός που θα μπορούσε να αντισταθεί. Η Ελλάδα παραδόθηκε άνευ όρων από το Καστελόριζο σε αντίθεση με την Κατοχή όπου είχε πολεμήσει.

Το ΔΝΤ δεν θα φύγει από την χώρα. Το ΔΝΤ μαζεύει χρήματα από παντού και κάπου πρέπει να επενδύσει. Οι κρίσεις πολλές φορές είναι σκόπιμες, δημιουργούνται κρίσεις για να υπάρχουν οφέλη, για να μπορεί το κεφάλαιο να πάρει ότι είναι καλύτερο από έναν λαό.

Η πλήρης ανεξαρτητοποίηση της ΓΓΔΕ καταλύει το κράτος, είναι ο Δούρειος Ίππος για την καταλήστευση των δημοσίων εσόδων από τους Γερμανούς.

Ο λαός που ενδιαφέρεται για την τύχη της χώρας του και έχει υποφέρει τα πάνδεινα μέσω των διαρκών κατοχών γιατί πρέπει να ξαναϋποφέρει; Το χρέος μπορεί να λυθεί άμεσα άλλωστε για ποιο χρέος μιλάμε; Όλες οι συμβάσεις  υπογράφτηκαν με το αγγλοσαξονικό δίκαιο γιατί το δίκαιο αυτό δεν δέχεται την έκφραση επαχθές χρέος. Πού είναι τα γερμανικά δάνεια; Όταν το λέμε αυτό στους Γερμανούς μας λένε ότι το έχουν εξοφλήσει γιατί πήγαν Έλληνες εργάτες στη Γερμανία και τους πληρώσανε. Πώς δεχόμαστε όλα αυτά εξωφρενικά πράγματα όταν η Γερμανία δεν χρωστά σε κανένα άλλο κράτος εκτός από την Ελλάδα;

Το χειρότερο που έχει σχέση με τα εθνικά θέματα δεν έχει ξεκινήσει ακόμα. Όλες οι κυβερνήσεις μέχρι σήμερα έχουν δώσει γη και ύδωρ στους ξένους και το ελληνικό κεφάλαιο είναι αυτό που κυρίως επωφελείται. Το κεφάλαιο δεν έχει πατρίδα, όπου βρει κερδοφόρα πηγή θα πάει να εγκατασταθεί.

Οι διαπραγματεύσεις για το χρέος ήταν για την μακρόχρονη διάρκειά του. Αυτό είναι το πρόβλημά μας; Πρέπει να γίνει λογιστικός έλεγχος για να δούμε ποιο μέρος αυτού είναι νόμιμο και ποιο παράνομο.

Σε ποιο Σύνταγμα υπάρχει κόφτης; Με ένα προεδρικό διάταγμα που μόνο η χούντα θα έκανε, θα κόβουν. Έχει τεράστια ευθύνη ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας που είναι και συνταγματολόγος. Έχει υποχρέωση να υπερασπισθεί το Σύνταγμα. Πώς τα δεχόμαστε αυτά εμείς, ένας λαός με τεράστιο πολιτισμικό υπόβαθρο;

Η λύση είναι μία: πρέπει να αποκατασταθεί η τάξη- η οικονομική και νομισματική τάξη. Πρέπει να φύγουμε από το Ευρώ και την ΕΕ, να έχουμε εθνικό νόμισμα.

Γιατί η ΕΕ μας επιβάλλει με τις πολιτικές λιτότητας συντήρηση της ύφεσης; Σε καμία βιβλιογραφία στον κόσμο δεν υποστηρίζεται κάτι τέτοιο. Η Γερμανία, όμως, μετά τον πόλεμο ακολούθησε επεκτατική πολιτική.  Θέλουν την φτωχοποίηση του ελληνικού λαού. Το βιοτικό επίπεδο του λαού δεν πρόκειται να επανέρθει σε προγενέστερα επίπεδα.
Η ζημιά που έχει γίνει από τον ΣΥΡΙΖΑ  είναι ζημιά όχι μόνο της ελληνικής αλλά και της ευρωπαϊκής αριστεράς.

Ο ελληνικός λαός πρέπει να αρχίσει να προβληματίζεται. Εκπομπές σαν το Take the money & run θέτουν έναν προβληματισμό. Πρέπει όμως να γίνει και δημόσια συζήτηση και πολιτική απεργία απελευθέρωσης από τον ζυγό της ΕΕ.

Την εκπομπή μπορείτε να παρακολουθήσετε στον παρακάτω σύνδεσμo:



Δευτέρα 9 Μαΐου 2016

Νεόπτωχοι – η πτώση της μεσαίας τάξης στην Ελλάδα

Φωτεινή Μαστρογιάννη
Οικονομολόγος, Καθηγήτρια ΜΒΑ

Σε συνέχεια των άρθρων μου για την φτώχεια στην Ελλάδα και τη διαχρονική της εξέλιξη, θα αναφερθώ στο φαινόμενο των νεόπτωχων και την πτώση της μεσαίας τάξης στην Ελλάδα.

Γενικότερα, ο κοινωνιολογικός ορισμός της μεσαίας τάξης εμπερικλείει όλα τα μη χειρωνακτικά επαγγέλματα όπως είναι οι υπάλληλοι , οι ελεύθεροι επαγγελματίες και οι μικροί επιχειρηματίες. Ωστόσο, την αίσθηση του ανήκειν στη μεσαία τάξη την έχουν πολύ μεγαλύτερα τμήματα του πληθυσμού από αυτά που ήδη ανήκουν σε αυτή.



Στη  μεσαία τάξη στην Ελλάδα, σήμερα, ανήκουν αυτοί που έχουν εισόδημα 629 ως 2.096 ευρώ μεικτά μηνιαίως  (Καψύλης 2016). Με βάση τα στοιχεία του ILO το 69% των ελληνικών νοικοκυριών κατατάσσεται στη μεσαία τάξη (Καψύλης, 2016).

Κάποιοι υποστηρίζουν ότι η μεσαία τάξη στην Ελλάδα δεν αποτέλεσε  ποτέ  συνέχεια της αστικής τάξης του παρελθόντος και ότι χωρίζονταν σε δύο διακριτά κομμάτια (Lawyalty 2014)  το κατώτερο και το ανώτερο. Το κατώτερο εργάζονταν στον ιδιωτικό τομέα, είχε εισόδημα μέχρι 15.000 Ευρώ, ένα σπίτι στην πόλη και το πολύ ένα εξοχικό στο χωριό, οι καταθέσεις ανέρχονταν σε μερικές δεκάδες χιλιάδες, συντηρούσε ένα πολυτελή τρόπο ζωής και ταξίδια με δανεισμό και είχε ένα αυτοκίνητο.
Το ανώτερο κομμάτι της ελληνικής μεσαίας τάξης χαρακτηρίζονταν από την εργασία ή τη συνεργασία με το δημόσιο, την πρόσβαση σε θέσεις εργασίας εκεί, την οικογενειακή παράδοση με το δημόσιο, τις υψηλές καταθέσεις (άνω των 200.000 Ευρώ), την κατοχή τουλάχιστον δύο αστικών κατοικιών και αντίστοιχων εξοχικών, τη συντήρηση ενός πολυτελούς τρόπου ζωής χωρίς δανεισμό και την κατοχή δύο αυτοκινήτων. Σίγουρα, οι παραπάνω διαχωρισμοί χρήζουν περαιτέρω διερεύνησης.

Η κρίση έπληξε όμως ένα σημαντικό τμήμα της μεσαίας τάξης και κάποια από τα μέλη της έγιναν νεόπτωχοι. Οι νεόπτωχοι ανήκουν εκπαιδευτικά και οικογενειακά στη μεσαία τάξη αλλά το εισόδημά τους είτε είναι πολύ χαμηλό είτε είναι άνεργοι. Το διαφορετικό υπόβαθρο τους κάνει να βιώνουν τη φτώχεια με διαφορετικό τρόπο εάν και δεν υπάρχουν συγκεκριμένες μελέτες στο συγκεκριμένο θέμα.

Η εξάντληση της μεσαίας τάξης στην Ελλάδα έχει πολλά κοινά σημεία με τις χώρες της Λατινικής Αμερικής. Με την εφαρμογή των νεοφιλελεύθερων πολιτικών από τη δεκαετία του 2000, άρχισε να αυξάνεται ο βαθμός ανεργίας κάτι που χειροτέρεψε από το 2010 και μετά με την εφαρμογή των μνημονίων στην Ελλάδα. Η ύφεση και η ανεργία εξαθλίωσαν με βίαιο τρόπο ένα μεγάλο τμήμα της μεσαίας τάξης. Αυτοί που επλήγησαν περισσότερο ήταν οι μισθωτοί στη συνέχεια οι νέοι στην αγορά εργασίας, τα άτομα χαμηλών προσόντων και οι συνταξιούχοι. Όλοι παρατήρησαν σημαντικές αλλαγές στην καθημερινότητά τους. Τα οικογενειακά έξοδα περικόπτονται και οι άνθρωποι πλέον αναζητούν προϊόντα που βρίσκονται σε προσφορές. Η κατανάλωση στα τρόφιμα περιορίστηκε στα βασικά και άρχισαν οι καθυστερήσεις στην αποπληρωμή των φόρων.

Η φτώχεια οδηγεί σε βίαιη αλλαγή της καθημερινότητας και του κοινωνικού περιβάλλοντος -  «δεν είναι η Ελλάδα που ξέραμε». Κανείς δεν ήταν προετοιμασμένος για οριστική φτώχεια και επικρατεί ο φόβος ότι το μέλλον θα είναι χειρότερο τόσο για τους ίδιους όσο και για τα παιδιά τους.

Η οργάνωση των κοινωνικών παντοπωλείων κτλ. δεν κατάργησε την έννοια του χρήματος και η ανταλλαγή προϊόντων χωρίς την παρέμβαση χρήματος δεν υπήρξε εκτεταμένη. Η χάρη που μπορεί να ζητήσει κάποιος από κάποιον άλλο συνδέεται πλέον περισσότερο με την παροχή δανεικών αντί της παροχής συστάσεων.

Η αλλαγή στην Ελλάδα υπήρξε  γρήγορη και ακόμα οι άνθρωποι δεν έχουν συνέρθει από το σοκ και δεν έχουν αναπτύξει στρατηγικές επιβίωσης που θα τους συγκρατήσουν από τη βίαιη αυτή κοινωνική κάθοδο.

Στην Ελλάδα δεν έχουν δημιουργηθεί φαβέλλες (προς το παρόν), η φτώχεια είναι διασκορπισμένη σε όλες τις περιοχές. Οι μαζικοί πλειστηριασμοί δεν έχουν ξεκινήσει αλλά αυτοί που διατηρούν ακόμα την κατοικία τους δεν προχωρούν σε ανακαινίσεις ή βελτιώσεις.

Το μεγάλο ποσοστό ανεργίας  (24,4% τον Ιανουάριο 2016, ανεργία που ξεπέρασε και εκείνη της Αργεντινής την περίοδο της κρίσης που ήταν 21,5%) δημιούργησε πολλαπλές επιπτώσεις π.χ. μικρά στεγνοκαθαριστήρια, καταστήματα ένδυσης και υπόδησης σταμάτησαν τη λειτουργία τους.

Η κατάργηση πολλών παροχών από το κράτος και η σταδιακή αύξηση των υπηρεσιών υγείας επιδείνωσαν την κατάσταση των ανθρώπων  που βρέθηκαν στην ανεργία. Τα κρατικά νοσοκομεία έχουν πλέον μεγάλες ελλείψεις σε φάρμακα και επιδέσμους, τα σχολεία έχουν έλλειψη δασκάλων και η εγκληματικότητα αυξάνεται διαρκώς.

Το ελληνικό κράτος δεν έχει εφαρμόσει πολιτικές για την αποτελεσματική αντιμετώπιση της φτώχειας που έχει πλήξει ιδιαίτερα τα μεγάλα αστικά κέντρα. Η δομική ανεργία αναμένεται να παραμείνει και η  κατάσταση θα γίνει ακόμα πιο δύσκολη για τα τμήματα του πληθυσμού που δεν έχουν ιδιαίτερες δεξιότητες γιατί οι χαμηλών δεξιοτήτων θέσεις εργασίας θα καλυφθούν από την καλύτερα εκπαιδευμένη μεσαία  τάξη. 

Ως εκ τούτου, είναι απαραίτητο αφενός να γίνουν οι απαραίτητες έρευνες για τη μελέτη του φαινομένου αφετέρου να ληφθούν οι απαραίτητες ενέργειες για την αντιμετώπισή του εάν και η πολιτική συνέχισης των μνημονίων δεν προοιωνίζει κάτι θετικό για το μέλλον.


  

Ενδεικτική βιβλιογραφία

Καψύλης, Α. 2016, Η ευρωπαϊκή μεσαία τάξη φθίνει. Διαθέσιμο από τον Παγκόσμιο Ιστό: <http://www.tovima.gr/finance/article/?aid=782074>, Πρόσβαση [7 Μαΐου 2016]

Lawyalty 2014, Η ανύπαρκτη μεσαία τάξη και άλλοι πολιτικοί μύθοι. Διαθέσιμο από τον Παγκόσμιο Ιστό: https://lawyalty.wordpress.com/2014/01/20/h-%CE%B1%CE%BD%CF%8D%CF%80%CE%B1%CF%81%CE%BA%CF%84%CE%B7-%CE%BC%CE%B5%CF%83%CE%B1%CE%AF%CE%B1-%CF%84%CE%AC%CE%BE%CE%B7-%CE%BA%CE%B1%CE%B9-%CE%AC%CE%BB%CE%BB%CE%BF%CE%B9-%CF%80%CE%BF%CE%BB%CE%B9%CF%84/ Πρόσβαση [6 Μαΐου 2016]

Σάββατο 7 Μαΐου 2016

Σάρα – αλληλέγγυα της ΜΚΟ Drapet i Haven


Σπάνια ακούμε την γνώμη των απλών εθελοντών/αλληλέγγυων των ΜΚΟ που δραστηριοποιούνται στην χώρα μας.
Η Σάρα είναι μία εθελόντρια από την Βρετανία που προσφέρει εθελοντική εργασία για τους πρόσφυγες στον Πειραιά μέσω της νορβηγικής Drapet i Haven (σταγόνα στον ωκεανό).
Ήταν προσκεκλημένη της Φωτεινής Μαστρογιάννη στην εκπομπή Take the money & run, το Μ. Σάββατο στις 30/4/2016.

Απόφοιτη φιλοσοφίας η Σάρα ήρθε στην Ελλάδα έχοντας κάνει την πρώτη της προσπάθεια προσφοράς εθελοντικής εργασίας στο Εξετερ σε μία Βρετανική ΜΚΟ η οποία δεν την δέχτηκε γιατί είχε ήδη πολλούς εθελοντές. 

Αισθανόταν ότι έπρεπε οπωσδήποτε να κάνει κάτι για το θέμα γιατί η Βρετανική κυβέρνηση δεν έκανε τίποτα για τους πρόσφυγες. Η Βρετανία δέχτηκε  20.000 πρόσφυγες από την Συρία τα τελευταία τέσσερα χρόνια, αριθμός που είναι ιδιαίτερα μικρός.

Στον Πειραιά μοιράζει τρόφιμα, ρούχα κτλ. Ήρθε στην Ελλάδα λόγω του μεγάλου αριθμού μεταναστών αλλά και γιατί οι μεγάλες ΜΚΟ δεν φαίνονταν διατεθειμένες να βοηθήσουν. Έτσι πλησίασε τη νορβηγική ΜΚΟ Drapet I Haven  που δραστηριοποιείται στον Πειραιά και στα νησιά. Από τα νησιά αποσύρθηκε γιατί μειώθηκε ο αριθμός των μεταναστών που καταφθάνουν στην Ελλάδα.

Σε σχετική ερώτηση για το εάν πληρώνεται από την ΜΚΟ απάντησε ότι δεν πληρώνεται αλλά όλοι οι εθελοντές πληρώνουν για το ταξίδι και τη διαμονή τους και ότι οι περισσότεροι εθελοντές μαζεύουν χρήματα από την οικογένεια και τους φίλους τους για να χρηματοδοτήσουν την προσπάθειά τους.

Στους πρόσφυγες στον Πειραιά δώρισε 200 Ευρώ για τα άτομα που είναι ευάλωτα όπως ανάπηροι, οικογένειες με μωρά κτλ. Όταν ήρθε μία Ελληνίδα φρόντιζε γι’αυτά τα άτομα. Τα χρήματα που συλλέχθηκαν από τους εθελοντές χρησιμοποιήθηκαν για την ενοικίαση κοντινών διαμερισμάτων και ότι η ίδια με τα χρήματα που της περίσσεψαν αποφάσισε να αγοράσει γυναικεία εσώρουχα γιατί είχε ακούσει ότι πολλές γυναίκες πρόσφυγες δεν είχαν εσώρουχα ή είχαν μόνο ένα με δύο ζευγάρια.

Πιστεύει ότι σίγουρα η λύση δεν είναι η φιλανθρωπία και ότι οι κυβερνήσεις πρέπει να σταματήσουν τους πολέμους. Θεωρεί ότι εάν δεν υπήρχαν οι ΜΚΟ οι πρόσφυγες θα υπέφεραν περισσότερο.

Δεν γνωρίζει πολλά για την ΜΚΟ Drapet I Haven για τη οποία προσφέρει εθελοντική εργασία αλλά γνωρίζει ότι δημιουργήθηκε με σκοπό την αντιμετώπιση του προσφυγικού. Διευκρίνισε ότι στην εκπομπή Take the money & run μιλά ως άτομο και όχι ως εκπρόσωπος της συγκεκριμένης οργάνωσης.

Στην ερώτηση σχετικά με το ποιο νομίζει ότι θα είναι το μέλλον στων προσφύγων και εάν αυτοί θα παραμείνουν στην Ελλάδα απάντησε ότι δεν γνωρίζει ποιο θα είναι το μέλλον τους. Ξεκίνησε από την προβλήτα Ε2 στον Πειραιά όπου υπήρχαν τρία στρατόπεδα προσφύγων. Η Ε2 έκλεισε και οι πρόσφυγες μεταφέρθηκαν με λεωφορεία στον Σκαραμαγκά καθώς και στην προβλήτα Ε1 και Ε1,5.

Μιλώντας με πρόσφυγες που είναι στον Σκαραμαγκά δήλωσε ότι αυτοί αισθάνονται απογοητευμένοι γιατί αντιλαμβάνονται ότι η κατάσταση δεν θα είναι προσωρινή αλλά μόνιμη.

Οι πρόσφυγες εκεί ζουν σε κοντέινερ των 8 ατόμων και το διάστημα που ήταν εκεί έβλεπε να καταφθάνουν συνεχώς κοντέινερ για να προσφέρουν στέγη σε έναν ολοένα και μεγαλύτερο αριθμό προσφύγων.

Δεν ξέρει εάν αυτοί θα φύγουν από την Ελλάδα γιατί δεν βλέπει να γίνονται κάποιες κινήσεις από την Ευρώπη για να μοιραστούν οι πρόσφυγες σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες.

Θεωρεί ότι η Ελλάδα επωμίζεται το μεγαλύτερο βάρος λόγω της γεωγραφικής της θέσης αλλά και λόγω του ότι είναι η πρώτη χώρα μέλος της ΕΕ που είναι χώρα υποδοχής.

Η ίδια δηλώνει ότι κατά την παραμονή της στον Πειραιά αντιμετώπισε κάποια εχθρότητα από την αστυνομία, τους οδηγούς φορτηγών που φωνάζουν στους αλληλέγγυους αλλά και κάποιες ομάδες αναρχικών.

Οι πρόσφυγες με τους οποίους έχει μιλήσει θέλουν να πάνε κυρίως στη Γερμανία για να βρεθούν με τα υπόλοιπα μέλη της οικογένειάς τους αλλά και γιατί θεωρούν ότι θα βρουν πιο εύκολα δουλειά εκεί. Δεν ξέρει ποια είναι η επίσημη γραμμή της Γερμανίας για το προσφυγικό αλλά θεωρεί ότι ο βασικός λόγος που η Γερμανία έχει δεχτεί κάποιους πρόσφυγες είναι για να αναπληρώσει το εργατικό δυναμικό της.

Σε ερώτηση εάν οι πρόσφυγες είναι εύποροι δήλωσε ότι δεν το γνωρίζει, έχουν όμως χρήματα για να αγοράσουν τρόφιμα πέραν των τριών μερίδων ημερησίως που τους χορηγούνται οι οποίες όμως δεν είναι διατροφικά επαρκείς. Κάποιοι από αυτούς έχουν κινητά αλλά σίγουρα δεν θα μπορούσε κάποιος να τους θεωρήσει πλούσιους με τα ευρωπαϊκά δεδομένα. Έχει ακούσει ιστορίες για άτομα τα οποία έχουν ξοδέψει τη μισή τους περιουσία για να έρθουν στην Ελλάδα. Εάν λάβει κανείς υπόψη του ότι θα ζήσουν χωρίς δουλειά για τα επόμενα χρόνια, τα χρήματα που τους έχουν απομείνει δεν θα επαρκέσουν.

Η πλειοψηφία των προσφύγων είναι από την Συρία και το Αφγανιστάν. Το Αφγανιστάν δεν είναι σε εμπόλεμη κατάσταση αλλά οι Αφγανοί λένε ότι  η χώρα τους ήταν σε εμπόλεμη κατάσταση για δεκατρία χρόνια γι’αυτό και η ίδια θεωρεί ότι πρέπει να αποκαλούνται πρόσφυγες και όχι μετανάστες.

Οι περισσότεροι Αφγανοί που βρίσκονται στην Ελλάδα της είπαν ότι φοβούνται ότι θα τους κυνηγήσουν οι Ταλιμπάν γιατί κάποιος που εργαζόταν ως διερμηνέας για τους Αμερικάνους θεωρείται αυτόματα εχθρός των Ταλιμπάν.

Οι διαμάχες που γίνονται στην Ελλάδα μεταξύ Σύριων και Αφγανών σχετίζονται με την πολιτική κατάσταση γιατί οι Αφγανοί αισθάνονται ότι οι Σύριοι λαμβάνουν καλύτερη μεταχείριση χωρίς να αποκλείονται ωστόσο οι θρησκευτικές και πολιτισμικές διαφορές μεταξύ των δύο λαών.

Η άποψη που επικρατεί ότι η πλειοψηφία είναι νεαροί άντρες που ταξιδεύουν στην Ευρώπη δεν ευσταθεί. Όπως δεν ευσταθεί και η άποψη ότι θα μπορούσαν να μείνουν στην χώρα τους και να πολεμήσουν γιατί θεωρεί ότι όταν κάποιος έχει οικογένεια τότε είναι φυσιολογικό να θέλει να φύγει από μία χώρα που βρίσκεται σε εμπόλεμη κατάσταση και όχι να μείνει εκεί και να πολεμήσει.

Στην ερώτηση εάν έχει δεχθεί παρενόχληση από τους πρόσφυγες λόγω του ότι είναι γυναίκα απάντησε ότι δεν παρενοχλήθηκε ποτέ από κανέναν. Σε μία δε εκδήλωση που έγινε όπου συμμετείχαν κυρίως άντρες, την εκδήλωση καθοδηγούσε μία γυναίκα που μάλλον ήταν Σύρια.

Στην Βρετανία τα μέσα και οι πολιτικοί δείχνουν εχθρότητα για τους πρόσφυγες αλλά υπάρχουν εκατοντάδες άνθρωποι που υποστηρίζουν ότι αφού η χώρα έχει χρήματα μπορεί να τα μοιραστεί. Ωστόσο, εάν έπρεπε να ζυγίσει την κοινή γνώμη θα έλεγε ότι μάλλον η πλειοψηφία διάκειται αρνητικά.

Η Σάρα ρωτήθηκε για το εάν γνωρίζει το δράμα της οικονομικής κρίσης στην Ελλάδα και τις αυτοκτονίες των Ελλήνων. Απάντησε ότι δεν γνωρίζει για τον αριθμό των αυτοκτονιών ούτε για τον αριθμό των ατόμων που είναι κάτω από το όριο της φτώχειας.

Οι ΜΚΟ υποστηρίζει ότι στα νησιά βοηθούσαν και τους πρόσφυγες και τους Έλληνες αλλά συμφωνεί στο ότι η βοήθεια προς τους Έλληνες έπρεπε να ήταν μεγαλύτερη.

Για την έλλειψη αντίδρασης και συμπαράστασης των υπόλοιπων ευρωπαϊκών λαών στους Έλληνες υποστηρίζει ότι πρώτα θα έπρεπε να κατηγορηθούν οι κυβερνήσεις. Γνωρίζοντας το τι πιστεύουν οι φίλοι της στην Βρετανία ξέρει ότι δεν αγνοούν το πρόβλημα που ζουν οι Έλληνες και ότι ξέρουν πόσο υποφέρουν. Δεν ξέρει όμως τι μπορεί να γίνει πέραν της προσφοράς δωρεών και του τουρισμού αλληλεγγύης τα οποία μεν μπορούν να φέρουν κάποια χρήματα στην Ελλάδα αλλά σε καμία περίπτωση δεν πρόκειται να λύσουν το πρόβλημα.

Στην ερώτηση γιατί οι ΜΚΟ δεν συνεισφέρουν στο να μείνουν οι άνθρωποι στην πατρίδα τους και όχι στο να πηγαίνουν ως πρόσφυγες σε άλλα μέρη απάντησε ότι οι μικρές ΜΚΟ δεν έχουν πολλές δυνατότητες και κάνουν ότι μπορούν για να βοηθήσουν την κατάσταση, σίγουρα όμως δεν καταπολεμάται το κακό στη ρίζα του.

Η νεοφιλελεύθερη πολιτική που θέλει μικρότερο κράτος και ανάληψη των κρατικών υπηρεσιών από τις ΜΚΟ και τον ιδιωτικό τομέα, ασκείται και στη Βρετανία όπου ο αριθμός των «τραπεζών» τροφίμων διαρκώς αυξάνεται λόγω της μείωσης του κράτους και της συρρίκνωσης των εισοδημάτων των ανθρώπων. Ως εκ τούτου προκύπτει η ανάγκη, οι άνθρωποι να προσφεύγουν σε «τράπεζες» τροφίμων γιατί το επίπεδο πείνας του πληθυσμού αυξάνεται.

Είναι δύσκολο, δήλωσε, να απαντήσει κάποιος εάν η δράση των ΜΚΟ ενθαρρύνει το κράτος να εγκαταλείψει περισσότερες υπηρεσίες από αυτές που παρέχει ειδικότερα στους πρόσφυγες που το επίπεδο βοήθειας που παρέχεται είναι χαμηλό. Είναι σημαντικό όχι μόνο να δίνεται τροφή αλλά και ψυχολογική υποστήριξη κάτι που οι κυβερνήσεις δεν υποχρεούνται να κάνουν.

Στην ερώτηση από πού χρηματοδοτείται η ΜΚΟ Drapet I Haven δήλωσε από δωρεές αλλά δεν είναι σίγουρη στο εάν λαμβάνει κάποιες επιδοτήσεις από τη νορβηγική κυβέρνηση.

Η κυβέρνηση των Συντηρητικών στη Βρετανία αρνείται να πάρει πρόσφυγες που προέρχονται από την Ελλάδα ή την Τουρκία γιατί θεωρεί ότι θα αποτελέσουν πόλο έλξης για τους άλλους. Η ίδια όμως πιστεύει ότι οι πρόσφυγες φοβούνται να διασχίσουν τη θάλασσα και το κάνουν όταν είναι τελείως απελπισμένοι γι’αυτό και δεν πιστεύει ότι θα αποτελέσουν πόλο προσέλκυσης περισσοτέρων.

Οι πρόσφυγες ήλπιζαν ότι θα έβρισκαν μία καλύτερη ζωή στην Ευρώπη αλλά τώρα αντιμετωπίζουν την πραγματικότητα που είναι τα μεγάλα στρατόπεδα συγκέντρωσης. Αυτό είναι σίγουρα κάτι που δεν περίμεναν.

Για να αποφευχθεί το πρόβλημα των πιθανών κοινωνικών συγκρούσεων μεταξύ Ελλήνων και προσφύγων θεωρεί ότι η ΕΕ θα πρέπει να αποφασίσει να παρέχει την κατάλληλη στέγη στους πρόσφυγες και όχι να τους έχει σε στρατόπεδα.

Στην παρατήρηση ότι ο σκοπός της ΕΕ είναι η δημιουργία αυτόνομων οικονομικών ζωνών στην Ελλάδα όπου οι μετανάστες θα χρησιμοποιηθούν ως φτηνό εργατικό προσωπικό για τις ευρωπαϊκές πολυεθνικές απάντησε ότι ούτε αυτό το έχουν καταφέρει γιατί αντί της χαμηλόμισθης εργασίας αυτό που έχουν καταφέρει μέχρι στιγμής είναι να τους έχουν κλείσει σε στρατόπεδα.

Εάν όμως η ΕΕ θέλει να τους χρησιμοποιήσει ως χαμηλόμισθο προσωπικό τότε θα πρέπει να αλλάξει τον νόμο περί ασύλου γιατί στη Βρετανία ακόμα και όταν έχουν αιτηθεί για άσυλο δεν μπορούν να δουλέψουν καθόλου τον πρώτο χρόνο παρά μόνο λαμβάνουν χρήματα από την Πρόνοια που ανέρχονται σε περίπου 5 λίρες την ημέρα, ποσό που δεν επαρκεί για να αγοράσει κάποιος τρόφιμα. Του παρέχεται για τον έναν χρόνο στέγη και αυτό το μικρό ποσό. Εάν η αίτηση τους για άσυλο ευοδωθεί τότε θα μπορούν να εργασθούν διαφορετικά θα πρέπει να απελαθούν. Ωστόσο οι απελάσεις δεν γίνονται στο βαθμό που η Βρετανική κυβέρνηση θα ήθελε γι’αυτό και πολλοί άνθρωποι εξαφανίζονται ή παραμένουν στη χώρα.

Στην ερώτηση για το εάν η αθρόα εισροή μεταναστών θα μειώσει τους εργατικούς μισθούς προς τα κάτω απάντησε ότι αυτό μπορεί να επιλυθεί με μέσα όπως η επιβολή κατώτερου μισθού όπως έκανε πρόσφατα η Βρετανία. Θεωρεί ότι η Βρετανική κυβέρνηση δεν θέλει μείωση των εργατικών μισθών γιατί είναι κατά των μεταναστών. Ο νέος νόμος περί μετανάστευσης αναφέρει ότι οι άνθρωποι που έρχονται στη Βρετανία εκτός ΕΕ και κερδίζουν από εργασία λιγότερα από 35.000 λίρες θα πρέπει να φύγουν μετά από πέντε χρόνια. Κάτι τέτοιο θα προκαλέσει έλλειψη νοσηλευτικού προσωπικού γιατί δεν έχουν αρκετές νοσοκόμες.

Μια λύση ενάντια στη μείωση των μισθών θα ήταν οι μετανάστες να αρνούνταν να εργασθούν με χαμηλούς μισθούς κάτι όμως που δεν πρόκειται να γίνει.

Επανερχόμενη στο θέμα των προσφύγων στον Πειραιά και των προβλημάτων υγείας που θα δημιουργηθούν θεωρεί ότι προβλήματα υγείας είναι πολύ πιθανόν να προκύψουν λόγω του ότι δεν υπάρχουν αρκετά ντους ούτε τουαλέτες αλλά ούτε και αρκετοί γιατροί.

Για να αποφευχθεί η μετάδοση ασθενειών θεωρεί ότι οι 3.500 που έχουν απομείνει στον Πειραιά θα πρέπει να μεταφερθούν στον Σκαραμαγκά όπου υπάρχουν ντους ανά οκτώ άτομα και σωστές τουαλέτες.  Στον Σκαραμαγκά θα πρέπει να δημιουργηθούν και σχολεία γιατί τα παιδιά των προσφύγων δεν μαθαίνουν τίποτα.

Υπάρχει όμως και περιβαλλοντικό ζήτημα γιατί οι τρεις ημερήσιες μερίδες τροφής που δίνονται σε πρόσφυγες είναι όλες σε πλαστικά σκεύη δημιουργώντας έτσι μεγάλο αριθμό πλαστικών απορριμμάτων.

Κλείνοντας η Σάρα δήλωσε ότι οι άνθρωποι δεν θα πρέπει να φοβούνται τους πρόσφυγες αλλά από τη στιγμή που είναι στην Ευρώπη θα πρέπει να ενσωματωθούν στην κοινωνία.

Την συνέντευξη μπορείτε να παρακολουθήσετε στον παρακάτω σύνδεσμο:

Σάββατο 23 Απριλίου 2016

Ο φθόνος ως εθνικό χαρακτηριστικό

Φωτεινή Μαστρογιάννη

Ο φθόνος, ως ελληνικό χαρακτηριστικό που εμποδίζει την αλληλεγγύη και την συλλογικότητα, έχει αναφερθεί πολλές φορές από διάφορους διανοούμενους.


Ο φθόνος έχει αναλυθεί από ψυχολόγους αλλά και από ιστορικούς. Το ερώτημα όμως είναι εάν πρόκειται για  αποκλειστικά ελληνικό χαρακτηριστικό;
Σύμφωνα  με τον ψυχοθεραπευτή Μιχάλη Πατεράκη, ο φθόνος αναπτύσσεται, ήδη από την βρεφική ηλικία, στη σχέση του βρέφους με τη μητέρα. Όταν η μητέρα «παίρνει» αντί να δίνει στο βρέφος τότε αναπτύσσεται από αυτό το συναίσθημα του φθόνου.

Ο κος  Πατεράκης ανατρέπει με έντονο τρόπο την κρατούσα αντίληψη που υποστηρίζει ότι οι μητέρες στην Ελλάδα είναι πολύ καλές, γιατί θεωρεί ότι φροντίζουν πρώτα να ικανοποιούν τις δικές τους ανάγκες αντί των παιδιών τους και τονίζει ότι η ελληνική οικογένεια είναι η χειρότερη στην ευρωπαϊκή κλίμακα και μία από τις χειρότερες παγκοσμίως. Αναφέρει συγκεκριμένα ότι μόνο το 10-20% των γάμων είναι σχετικά καλοί ενώ το 80-90% είναι προβληματικοί αλλά αρκετοί και κακοποιητικοί τόσο για το ζευγάρι όσο και για τα παιδιά. 

Υποστηρίζει επίσης  ότι η ελληνική κοινωνία είναι κατά βάση μία κοινωνία φθόνου γιατί οι μητέρες «εκμεταλλεύτηκαν» τους άλλους. Δημιουργείται έτσι ένα περιβάλλον στέρησης και καταπίεσης το οποίο επιδεινώνεται από γεγονότα όπως ο γάμος με έναν σύζυγο που δεν θέλει η γυναίκα και στη συνέχεια για να αναπληρώσει το κενό τα «φτιάχνει» με τον γιο ο οποίος αντιλαμβάνεται ότι η μητέρα του θέλει να καλύψει τις δικές της ανάγκες και όχι τις δικές του. Στην περίπτωση που η μητέρα έχει κόρες τις πιέζει να παντρευτούν με κάποιον που δεν θέλει προκειμένου να εκδικηθούν τους δικούς τους γονείς κοκ. Επιπρόσθετα πάρα πολλά από τα προβλήματα κρύβονται κάτω από το χαλί.

Ο φθόνος όμως έχει συζητηθεί και σε άλλες κοινωνίες εκτός της ελληνικής όπως είναι η γερμανική.
Στο πολυσυζητημένο βιβλίο του  Why the Germans? Why the Jews?: Envy, Race Hatred, and the Prehistory of the Holocaust,” o Götz Aly αναφέρει τον  Julius Fröbel, έναν αντιπρόσωπο της Εθνοσυνέλευσης του 1848 στην Φρανκφούρτη, μία εθνοσυνέλευση που δεν επέτυχε τον σκοπό της που ήταν η δημιουργία ενός Γερμανικού κράτους έθνους. « Ο Γερμανός πάντα προσπαθεί να δείξει πόσο Γερμανός είναι. Το γερμανικό πνεύμα στέκεται πάντα μπροστά από έναν καθρέπτη αυτοθαυμαζόμενο αλλά ακόμα και εάν έχει κοιταχτεί πολλές φορές, η μυστική αμφιβολία για  την ύπαρξή του παραμένει». Ο Aly βασιζόμενος στα λόγια του Julius Fröbel, προσπάθησε να στηρίξει την άποψή του ότι το αίσθημα κατωτερότητας είναι ένα γερμανικό χαρακτηριστικό και ότι η ανασφάλεια που αισθάνονται αποτελεί πηγή φθόνου. Ο φθόνος, κατά τον Aly, είναι αυτός που τους οδήγησε να προκαλέσουν το Ολοκαύτωμα.

O Petteri Pietikainen (2007) αναφέρθηκε στον εθνικό φθόνο ως χαρακτηριστικό των Σουηδών και ως αιτία αυτού το προτεσταντικό δόγμα και των ενοχών και τύψεων που είχαν οι Σουηδοί όσον αφορά την σχέση τους με το Θεό και της δικής τους ηθικής αγνότητας. Ως αποτέλεσμα αυτής της αμφιβολίας, ανέπτυξαν σύνδρομο κατωτερότητας.

Βλέπουμε λοιπόν ότι ο φθόνος ως εθνικό χαρακτηριστικό δεν αποτελεί αποκλειστικότητα των Ελλήνων. Εάν θέλαμε να τολμήσουμε μία ερμηνεία εξήγησης αυτού, πέραν της δυσλειτουργικότητας της ελληνικής οικογένειας που έθιξε ο κος Πατεράκης, θα προσθέταμε και ιστορικούς λόγους. 

Οι νεοέλληνες πάντα αισθάνονταν υπερήφανοι για τους προγόνους τους αλλά και πάντα αισθάνονταν ότι υπολείπονταν αυτών. Η μαζική επίθεση που έχουν δεχτεί κυρίως από τους Ευρωπαίους αλλά και τους επονομαζόμενους εθνομηδενιστές, όσον αφορά την άμεση σχέση με τους  προγόνους τους, έχει αφήσει τα κατάλοιπά της που είναι το έντονο αίσθημα κατωτερότητας έναντι των δυτικών. Οι Ευρωπαίοι, με χαρακτηριστικό εκπρόσωπο τον Φαλμεράγιερ, αμφισβήτησαν την ελληνικότητα των νεοελλήνων κάτι που συνεχίζεται μέχρι σήμερα εάν λάβουμε υπόψη το μίσος των ευρωπαϊκών μέσων εναντίον των Ελλήνων με αφορμή την κακή οικονομική κατάσταση της χώρας. Ακόμα και σε επίπεδο λαών και όχι κυβερνήσεων, ελάχιστες είναι οι κινήσεις υποστήριξης των φτωχών Ελλήνων από τους ευρωπαϊκούς λαούς.

Πέραν αυτού, οι δυτικοί αμφισβητούν επίσης την ιστορική συνέχεια του ελληνικού έθνους περιορίζοντας την ελληνική ιστορία στην αρχαία Ελλάδα παραβλέποντας σκοπίμως, τη βυζαντινή και νεότερη.

Όλα αυτά απετέλεσαν καίρια χτυπήματα στην εθνική αξιοπρέπεια η οποία όμως πάντα βάλλονταν λόγω της αποικιοκρατικής φύσης του νέου ελληνικού κράτους το οποίο βρίσκονταν πάντα υπό την «προστασία» ξένων δυνάμεων και οι οποίες ως κατακτητές δεν θα ήθελαν έναν λαό υπερήφανο αλλά δουλικό, υποταγμένο και κατά συνέπεια εύκολα χειραγωγήσιμο. Η έλλειψη αυτή της αξιοπρέπειας  και το αίσθημα κατωτερότητας ενδυναμώνεται από το πλήθος Ελλήνων που έχουν διαπαιδαγωγηθεί και σπουδάσει με τα δυτικά πρότυπα όπου διδάχτηκαν ότι κάθε δυτικό είναι ισοδύναμο με τον πολιτισμό ενώ κάθε ελληνικό ισοδυναμεί με οπισθοδρόμηση. Ως μοντέρνοι γενίτσαροι προσπαθούν να επιβάλλουν την δυτική νοοτροπία ως ανώτερη βασιζόμενοι στην άγνοιά τους για την ελληνική ιστορία και πολιτισμό.

Φυσικά τα παραπάνω δεν σημαίνουν ότι δεν υπάρχουν δυσλειτουργίες ή ότι οι σύγχρονοι Έλληνες δεν ευθύνονται για τα δικά τους λάθη. Πόσα όμως από αυτά είναι πραγματικά και πόσα επιβαλλόμενα;

Η φυγή από την δύσκολη κατάσταση στην οποία έχει περιέλθει το σύγχρονο ελληνικό έθνος μπορεί να γίνει μόνο μέσα από την αυτογνωσία και από την βαθιά μελέτη της ελληνικής ιστορίας και πολιτικής. Κατ’αυτό τον τρόπο θα μειωθούν και τα αισθήματα κατωτερότητας, φθόνου και θυμού και θα συντελεστεί ένα ουσιαστικό βήμα προόδου και διάσωσης του ελληνικού πολιτισμού που αποτελεί χρέος όλων μας, τόσο απέναντι σε εμάς όσο και απέναντι στην ανθρωπότητα.


Βιβλιογραφία

Πατεράκης Μιχάλης, Φθόνος και ευγνωμοσύνη. Διαθέσιμο στον Παγκόσμιο Ιστό: < http://www.psychotherapy.net.gr/505/>

Forbes, M.,2014, Germany’s inferiority complex and the Holocaust, Διαθέσιμο στον Παγκόσμιο Ιστό:<http://forward.com/culture/198652/germanys-inferiority-complex-and-the-holocaust/#ixzz46YcmgXUX>

 Pietikainen, P. 2007, Neurosis and Modernity: The Age of Nervousness in Sweden.Brill.